čtvrtek 16. března 2017

Zdravější cukroví aneb Poloviční Vánoce

Tak je nazval manžel potom,co jsme se smáli našim polovičním dávkám cukroví s polovičním množstvím cukru:-D
Já totiž už 4 měsíce hubnu,ale spíš sportem než omezením jídelníčku,takže žádné velké změny se nekonají (i když třeba stehna mám štíhlejší a svalů taky přibylo dost).Snad mi vše s novým rokem půjde líp,dostala jsem k Vánocům super věcičku-fitness hodinky-a ty mě hlídají,abych se neflákala.Ale o tom třeba jindy....
Zpátky k cukroví.
Syn už začal dlabat sladké,miluje hlavně lentilky.Takže cukroví bych mu nemohla upřít,ale pro jistotu jsem upekla jen 5 druhů a ve zdravější formě (jestli to je u cukroví vůbec možné).Ale pozor,na chuti to nic neubralo!
Vánoční pečení startuji první adventní neděli perníčky.Už několik let dělám těsto bez tuku.Někde jsem se jednou dočetla,že je to tradiční perníkové těsto a já vše tradiční uznávám :-) Ale minulý rok mi perníčky nezměkly a letos se mi s těstem velmi špatně pracovalo,nešlo rozválet dotenka a měla jsem pak asi 3 cm tlusté cukroví.Ale aspoň změkly.I když možná to bylo super trikem,který jsem kdesi objevila a to je dát do plechovky s perníky panáka VODY a po odpaření doplňovat.Už žádné plesnivé jablko na změknutí!
Ale letos jsem chtěla péct zdravěji,takže jsem hledala ještě zdravější recept.Už je sice s tukem,ale ne s bílou moukou.

ŽITNÉ PERNÍČKY -poloviční dávka
400g žitné mouky
100g mletých vlašáků
2 vejce
140g másla
100ml javorového sirupu
50g medu
1/2 lžíce jedlé sody
perníkové koření 
1 lžíce kakaa
rum

 Všechno smíchat,nejlépe to jde ručně.Nechat v lednici odležet min. den nebo i déle.Před válením si těsto vyndejte z lednice,aby trochu povolilo.Pečte na 160 stupňů cca 10 minut.Perníčky se nafouknou,ale jsou tenké,pěkně tmavé a hlavně opravdu za pár dnů měkké i bez triků.
Od tchýně jsem dostala spoustu krásných dětských vykrajovátek,tak aby syn měl pěkné perníčky,chtěla jsem poprvé zdobit barevnou polevou.Ale když barvy,tak přírodní! To byl teda experiment! Poprvé a naposledy.Trošku jsem vyhledávala na netu a pár zmínek jsem našla.Skoro všechny ingredience jsem doma měla,syn odjel z babičkou na výlet a já se dala do pokusů s barvami.
Do klasické bílkové polevy jsem přimíchávala tyto ingredience- a vznikly tyto barvy:
kakao-hnědá
černé uhlí-šedá až černá
kurkuma-vanilkově žlutá
chlorela-lesní zelená (po zaschnutí nevýrazná)
maliny a jahody (šťáva)-šedá
řepa (šťáva) -růžová (po zaschnutí vybledla)
borůvky (šťáva) - fialková (vybledla)
mrkev (šťáva) -oranžová
skořice- světle hnědá

Jediná barva,která se mi opravdu líbila,byla žlutá-kurkumová. Kurkuma barví silně,takže stačila jen špetka a ani na chuti to nebylo poznat. Navíc je kurkuma super zdravé koření,najdete ji třeba v kari. Dále dobře a chutně polevu obarvilo kakao.Ostatní barvy radši ani nezkoušejte.. :-/

Další cukroví,které jsem letos "ozdravila" a určitě i vylepšila,jsou vanilkové rohlíčky. Dělala jsem poloviční dávku,ale 4x :-) Totiž ze čtyř druhů ořechů: vlašáky, mandle, lískáče a pistácie. Pistácie radím nezkoušet :-) (Nebyly špatné,ale měly divnou pachuť).

ŠPALDOVÉ VANILKOVÉ ROHLÍČKY -poloviční dávka
150g špaldové mouky (kupuji v Lidlu)
100g másla
45g mletých ořechů (u nás vedou vlašáky)
25g cukru moučka nebo namletého třtinového
vnitřek vanilkového lusku nebo vanilková esence
citronová kůra (nemusí být)
moučkový cukr na obalení + vnitřek vanilkového lusku

Já do těsta dávám vanilku i citronovou kůru. Spolu s máslem vytvoří v těstě nádhernou vůni, která je pro mne ta pravá vánoční  a vydržela bych ji očuchávat celou noc. (Opravdu si hotové těsto vezmu do ruky a několik minut k němu čuchám,než se nabažím....) Pečeme na 150 stupňů a hlídáme. Do moučkové cukru padne další lusk a to je pak vanilková rozpadající se bomba!

A poslední vylepšená verze klasického vánočního mlsu je:
LINECKÉ CUKROVÍ ZE ŠPALDOVÉ MOUKY - poloviční dávka
150g špaldové mouky
100g másla
30g cukru moučka (nebo sirupu nebo třtinového,ale cukroví pak bude mít tmavší barvu)
podle chuti vanilka a citronová kůra (dávám obojí)
domácí džem na plnění (nejlepší je rybízový nebo ostružinový)

Tvary pečeme na 150 stupňů cca 10 minut.

Bohužel jsem letos nestihla cukroví vyfotit,naštěstí všichni víme,jak vypadá :-)
Zbývající dva druhy byly naše oblíbené vánoční řezy a vosí hnízda,tradiční a kokosová. Vše samozřejmě v polovičních dávkách. Ještě minulý rok jsem pekla i černé trubičky a slepované banánky,letos jsem je vynechala pro jejich pracnost a vysokou kalorickou hodnotu -krém,čokoláda...