úterý 16. srpna 2016

Jak si založit akvárko-čtení pro začátečníky



 Moje akvaristická éra začala nápadem koupit synkovi ke dni dětí Bettu. Doma jsme měli 10ti litrovou kouli z dřívějška,nějaké kamínky i mušličky,tak zbývalo jen koupit rybu.Ryba námi pojmenovaná jako Beťák (Batman) v kouli vypadala spokojeně,za pár dní si i postavila na hladině hnízdo z bublin,ale mě jí i tak bylo tuze líto.Bála jsem se,aby jí neruplo v kouli.Tak jsem zasedla k internetu a začala studovat akvaristiku.Synovi se ryba líbila,ukazoval na ní a hlásil "ba" :-D Takže bylo jasno,pořídíme větší akvárium pro Beťáka!A nebo pořídíme větší akvárium pro Beťáka a další rybičky.Budeme akvaristi!
Pozn.:Manžel měl střední akvárko už na základce,ale za jeho postupy péče bych ho s mými dnešními znalostmi nejradši utopila :-) Já jsem,až na pár mrtvých Bett a šneků hozených do Ohře,naprostý začátečník.


Na začátek si řekneme pár základních faktů.
Akvaristika je pro trpělivé lidičky.Čím menší akvárium,tím větší starosti.Nikdy neměníme celý objem vody v akváriu.Při čištění nevyndaváme ryby.Pravidelně měníme cca 1/3 vody a odkalujeme dno. Nepřerybňujeme nádrž.Ryby nepřekrmujeme.Filtr běží nonstop.Při nákupu ryb dodržujeme karanténu.
námluvy u Ancistrusů

1.Jak velké akvárium chci
ČÍM MENŠÍ OBJEM AKVÁRIA,TÍM VĚTŠÍ STAROSTI .Jako fakt,logicky,bordel se spíš ztratí ve vaně než v hrnečku.Jestli nechcete mít s AQ (akváriem) problémy a trápit ryby,kupte alespoň 60ti litrové.My jsme si koupili AQ 63l a už teď je mi líto,že nemáme aspoň 100 litrů.Mohla bych mít moje vysněné neonky nebo prostě víc rybek,víc rostlin...,ale i víc výdajů.Na to taky myslete,není to moc levný koníček.AQ si můžete nechat vyrobit u sklenáře nebo koupit ve zverimexu,ale tam jsou podle mě předražená.Jestli ho budete kupovat jako já na netu,nezapomeňte si připočítat zvýšené poštovné (200Kč a výš).
Prodávat bettária a koule by mělo být trestné.To je jako chovat ryby ve sklenici od okurek.I rozměry AQ jsou důležité,pořiďte ho širší než vyšší,aby se mohly rybky pěkně rozplavávat a taky kvůli údržbě,aby jste pohodlně dosáhli na dno.

2.Kam AQ umístit
Naplněné AQ je těžký kolos,s kterým už nehnete.Proto si rozmyslete klidné místo,bez slunečních paprsků,bez otřesů,blízko zásuvky....A pevný kus nábytku,ať se vám pod tou tíhou nesloží jak dům ze sirek.U opravdu velkých AQ se musí brát v úvahu i statika domu,myslete na to.

3.Akvarijní technika
a) filtr-nejdůležitější věc.Čistí vodu,provzdušňuje ji a sídlí v něm důležité nitrifikační bakterie.Tyto bakterie jsou opravdu důležité pro život v AQ (jako jsou pro nás důležité zdravé bakterie ve střevech),živí se totiž pro ryby toxickými látkami.V nově založeném AQ ale žádné nejsou,vytváří se až z odpadních látek ryb a rostlin.Máte několik možností,jak je do vaší nádrže dostat.Buď je koupíte ve flaštičce,nebo vám kamarád akvarista daruje vodu,ve které vymáchal svůj zaběhnutý a zdravý filtr,nebo prostě počkáte měsíc až se bakterie sami v AQ jen s rostlinkami a třeba šnekem nebo dvěma záběhovými rybkami utvoří samy.Do nově založeného AQ totiž nepatří citlivé ryby.Má tam být dno,hodně rostlin,voda a zapnutý filtr.Když tam dáte ryby,které produkují dusíkaté látky pro ně toxické,bez bakterií je nemá kdo odstraňovat.(Pokud budete netrpěliví,přiznám se že jako já,pomůže vám častá výměna části vody,přidání bakterií z lahvičky a i některé plovoucí rostliny,pohlcují totiž dusíkaté látky.)
Filtr vypínejte jen během údržby.Po asi 4 hodinách vypnutí filtru v něm přestává být prostředí vhodné pro bakterie a po asi 12hodinách v něm nitrifikační bakterie pomírají a produkují toxiny.Myslete i na výpadky proudu.Filtr čistěte jen ve vodě z AQ,ne horkou vodou ani mýdlem,zničili byste bakterie.Čistěte ho jindy než  odkalujete dno -přišli byste naráz o spoustu bakterií.Léčiva ničí všechny bakterie,i ty prospěšné. (Vše se točí kolem bakterií :-D)
Filtry jsou vnitřní a vnější.Na menší AQ určitě stačí vnitřní.Já mám tento (výkon 300l/h,pro AQ 40-60l).Má molitanovou náplň, keramické kroužky(na nich se dobře drží bakterie) a náplň s aktivním uhlím (které ale není potřeba,proto jsem ho vyměnila za obyčejný filtr.Aktivní uhlí je vhodné pouze po léčbě rybiček,aby odčerpalo zbytek chemie.Jinak je kontraproduktivní.Více zde.) V druhém menším AQ (plánované jako odchovné) mám filtr s bioakvacitem a vzduchováním napojený na kompresor  (myslím,že se tomu říká bublifuk).


b)topítko a teploměr.Většina rybiček potřebuje teplotu vody okolo 25stupňů C.Pokojová teplota je málokdy taková,jen v létě (to by se kolikrát mělo i chladit).Proto potřebujete topítko s termostatem o výkonu 0,5-1W/1l vody.Já mám toto,které se šikovně schová do krabičky filtru.Pozor při čištění AQ-vždy vypínat,ať vás to nekopne.A pozor na ponor topítka,nesmí být zapnuté nasucho (z topítka mám hrozný respekt,bojím se,že usmaží nejdřív ryby a pak i mě).Samozřejmostí je teploměr.


c)kryt na nádrž-aby vám obyvatelé neutekli,aby se neodpařovala voda a taky jako místo pro osvětlení.

d)světlo.Potřebují ho hlavně rostliny a to 0,25 -0,5 W na 1l vody.Stačí svítit 8-12hodin denně.V nově založeném AQ stačí 6hodin (není tam komu svítit,že?).Prý když se hodně svítí,daří se řasám.Ale ve skutečnosti to je tak,když se hodně svítí a ve vodě je málo živin (nebo naopak-nepřímá úměra),teprve pak se daří řasám.Musíte v nádrži dosáhnout harmonie.My máme zářivku a LED světlo a svítíme pouze LED 7,2W.

e)podložka pod AQ-z filcu,z gumy,plastový rám jako v našem případě. AQ musí být ve vodorovné poloze a nesmí se pod sklo dostat ani zrnko písku,které by ho mohlo poškodit.

4.Jaké dno
Štěrk/písek o zrnitosti 3-10mm.Musí se dobře čistit,být přístupný kyslíku.nesmí být ostrý,aby se o něj neporanily ryby.Nejlepší je přírodní štěrk,neobarvovaný. Taky u něj zkuste octovou zkoušku :trocha štěrku do vody s octem,když šumí,obsahuje příliš vápníku,který nemají rády rostliny.
Někdo dává pod dno výživný substrát pro rostliny nebo staré dno.Začátečníkům to vůbec nedoporučuji z vlastní zkušenosti! :Nasypala jsem substrát,štěrk a začala nalévat vodu po misce...no a stejně jsem měla rašelinové lázně.Takže jsem vzteky celé AQ vylila,štěrk několikrát proprala ve vaně,pak ještě přes synovo sítko na písek venku na zahradě a stejně mi tam pořád plavou vlákna z rašeliny.Nemluvě o tom,jak jsem si zašpinila filtr...

5.Rostliny
Jde to asi i bez nich,ale moc o tom nevím a ani se mi to nelíbí.Rostliny poskytují útočiště,potravu,okrasu,kyslík,čistí vodu.Některé jsou náročné na světlo,na pH atd.,jiné jsou jako plevel a budete je muset vyhazovat.Já si pro začátek napsala pár druhů,které rychle rostou,abych měla co nejdřív v AQ prales a pak jsem už nakupovala podle vzhledu a nabídky.Nakonec mám sbírku jedenácti druhů rostlinek.Nejméně se u mě daří Vallisnerii.

Anubias barteri var. nana (anubis zakrslý)

Cabomba caroliniana (chebule karolínská)

Cladophora aegagropila (řasokoule zelená)

Cryptocoryne affinis (kryptokoryna červená)

Egeria najas (douška dlouholistá)

Lemna minor (okřehek malý)

Lobelia cardinalis (lobelka šarlatová)

Micranthemum umbrosum 'Monte Carlo' (malokvětka tmavá)

Microsorum pteropus (hnědovka křídlatá)

Pistia stratiotes (babelka řezanovitá)

Vallisneria spiralis (zákruticha šroubovitá)

6.Rybičky.
To záleží na velikosti AQ,jak jsou mezi sebou snášenlivé,jaké potřebují podmínky,teplotu vody,jestli obývají dno nebo střed nádrže. Na 1cm dospělé rybičky má připadnout minimálně 1l vody!To je taková poučka,ale určitě si rybky zaslouží víc prostoru.Taky nezapomeňte,že čím víc rybiček,tím víc detritu (odpadu-hovínek)

Ve výběru rostlin a rybiček vám určitě pomůže internet,různé články a diskuze,a snad i prodejci v akvaristikách.Doporučuji server www.rybicky.net

7.Šneci a ostatní
Doporučuji jako čističe. Nebo co takhle chovat v AQ jen krevetky?

8.Krmení
V obchodech je na výběr tolik druhů krmení-granulky,vločky,tablety,živé,mražené,sušené.Moje rybičky jsou všechny všežravci,takže krmivo střídám.Moc rády mají sušené nítěnky.Občas jim dám salátovou okurku nebo spařený salát či špenát.V plánu mám nachytat pro ně ze sudu komáří larvy.Na živé kupované krmivo si zatím netroufám,protože s sebou nese riziko přenosu parazitů...je to prostě trochu složitější.

9.Chemie a léčiva,testy
Teoreticky byste žádnou chemii potřebovat neměli,ale... Já třeba nemám kde skladovat odstátou vodu (aby se odpařil chlór),takže při každé výměně používám přípravek na úpravu parametrů vody.(Někdo lije vodu rovnou z kohoutku.Možná že časem taky nebudu tak poctivá...)
Koupila jsem si i hnojivo pro rostliny,to ale nepoužívám,byla to unáhlená koupě,hnojím detritem :-) Existují přípravky proti řasám,dusíkatým látkám atd.,dále léčiva a vitamíny,CO2. Vitamíny jsem koupila po první nemoci v nádrži,pro jistotu,rybky totiž dostaly docela zabrat.No a ty léčiva vám přeju,abyste nemuseli nikdy použít.
Testy nevlastním,ještě asi nejsem takový profík.Hlavně by mě to ani nebavilo,pořád něco měřit jako v laboratoři,to už pak není příroda.Prostě radši měním častěji vodu,aby mě nedoháněla k šílenství myšlenka na hladinu dusíkatých látek.

10.Doplňky
Tapety zkušení akvaristi nemají moc rádi,ale asi záleží na vkusu.Mě se taky nelíbí barevný tropický ráj (zvlášť když máte sladkovodní rybičky),ale moje tapeta docela ujde.Nejvíc se doporučuje černá tapeta( nebo rovnou nabarvit sklo),na které rybičky pěkně vyniknou.
Kořen a kokosové skořápky-mám já.Je to pěkné a třeba Ancistrusi potřebují dřevo kvůli trávení.V kokosu se můžou rybky schovávat nebo i vytírat.Kameny nevlastním,ještě jsem neobjevila žádný hezký.
Keramika a plast-jak kdo chce,ale přírodní to není.Ale třeba Ancistrusi mají rádi keramické nebo novodurové trubky na vytření.


Podložená skříňka,aby byla ve váze.Akvárium vymyté teplou vodou (ne vařící!),nalepená tapeta (nemusí být),plastový rám.

Připraveno na napuštění-štěrk,rostliny,filtr,topítko,teploměr.




Naše Emilka v akci


Nově založené akvárium
Malé Živorodky ostrotlamé v porodničce

Akvárium po měsíci
Akvárium po 2 měsících
Bettárium



Pozn.: Jsem si myslela,jaký jsem profík,když mám akvárko 2 měsíce,všechno jsem načetla,ryby se mi množí... a jednoho dne koukám na nemocnou rybu a pak postupně na 5 mrtvých rybiček!Z toho 2 jsme utratili sami.Teď už je po léčbě a snad i po nemoci,ale přijít na to,kterou nemoc jsem si do AQ zavlekla,mi zabralo několik dní.Tím chci říct,abyste brali můj článek s rezervou.Není to návod,jen článek o tom,jak jsem začínala já.I přes ten masakr u mě v nádrži si pořád myslím,že jsou i horší akvaristi.