sobota 13. února 2016

Tepláčky/turky/harémky hotové za půl hoďky -návod


Jednoduché šití je pro mě ideální.Baví mě to,je to rychlé a výsledek je stejně krásný.
Tenhle víkend jsem si vyzkoušela šití podle Burdy pod dozorem zkušené švadleny.Už nikdy víc,prosím!Tepláčky pro syna jsem šila 2 hodiny!Nejvíc času zabrala příprava střihu.Druhý den jsem si udělala vše podle sebe (jednoduše) a za 90 minut jsem měla troje suprácké tepláčky hotové.
Nemám totiž čas se se vším piplat.Ano,někdy to pak dopadne špatně a já pak párám a rozčiluju se,ale chybama se člověk učí.

(Tohle je návod pro začátečníky.Švadlenky ať ho,prosím,nečtou! :-) )

 Když budete šít z čisté bavlny,látku předem vyperte,ona se totiž trošku srazí,a pak vyžehlete.Já šila z úpetu (95 procent bavlna,5 procent elastan),takže jsem nemusela ani jedno.

Nejdřív si zhotovte střih.Podle tepláčků,co máte doma nebo si kupte nebo stáhněte střih.
Já si obkreslila půlku tepláků na papír,přeložila ho a ustřihla,takže mám obě poloviny stejné.Zvolila jsem si jednoduchý střih ze tří švů-2x boky a rozkrok.Přídavek na zadeček není nutný,protože jsou to tepláčky "nasrávačky",kde je rozkrok nízko.Nicméně můžete přední díl v pase o centimetr snížit.




Střih přiložíte (přišpendlíte) na líc látky a obkreslíte mizícím fixem nebo křídou (nebo rovnou stříhejte,jak se na to cítíte).Střih otočte a znovu obkreslete (nebo obkreslete jednou na přeloženou látku lícem na líc).Nezapomeňte přidat švové přídavky (cca 1cm).Já šila z bavlněného úpletu.Strašně se kroutí a je elastický-trošku těžší druh látky pro začátečníky.Můžete zvolit i teplákovinu nebo fleece.


kroutí se to :-(


Vystřižené díly přišpendlete k sobě lícem na líc.A šijeme po rubu na šířku patky.Já šila rovným stehem, i když se všude píše,že se má šít klikatým stehem,který pruží.Bohužel mám jen obyčejný stroj,kde je jen pár stehů,pružný asi jen jeden,ale příště to s ním zkusím.
(Zatím to nemá žádný vliv na funkčnost tepláčků,nic nepraská.)
EDIT : Nedalo mi to.Potom co všude čtu, že úplet se šije pružným stehem,zkusila jsem tepláčky natáhnout a ano,při použití síly se švy přetrhaly.Ale jen ty sedové,boční pruží.Takže jsem všechny tepláčky "natrhla" a prešila v rozkroku tímto stehem.Další oblečení z úpletu budu šít už jen pružným stehem.

Látku při šití nenatahujeme,naopak spíše pod patku podsouváme,úplet by se pak kroutil.Okraje pak můžete začistit entlem (já nezačišťovala).Jestli máte stroj s owerlockem,šít a začišťovat umí v jednom kroku,nemám s ním ale zkušenost.Přečnívající látku odstřihněte,nestřihněte ale do nitě.
Obraťte na líc.Máme skoro hotové tepláčky!


sešpendlené díly




sešité díly



Připravíme si bavlněný elastický náplet /tunel (patent). Změříme prckovi břicho,v našem případě má syn obvod bříška 50 cm.Ale protože je náplet pružný,ustřihla jsem cca 45 cm (+ švový přídavek),náplet se těch 5 cm natáhne.Klidně ale střihněte délku akorát,tepláky padat nebudou a velikostně vydrží déle.To samé udělejte i na nohavice (u nás obvod kotníků 18 cm,ustřihla jsem 15 cm).



Náplet sešijeme rovným stehem,já sešila radši 2x.Otočíme napůl tak,aby šev byl schovaný uvnitř.Fixem nebo křídou naznačíme čtvrtiny obvodu.Naznačíme čtvrtiny i v pase tepláčků a tepláčky a náplet v naznačených místech sešpendíme tak jako na fotce (náplet je navlečený na teplácích a okraje,které budou uvnitř,jsou na sobě připravené k sešití).Šev nápletu může být vzadu,já dala na bok,aby při ležení netlačil.




Náplet je ale kratší než tepláky.Tepláky se musí totiž dostat přes boky,které jsou samozřejmě širší než pas (i když u těch dětí,jak tak na něj koukám....:-) ) Takže až budeme šít,musíme v jednotlivých čtvrtinách náplet natahovat na délku látky.
(Takto si můžete ušít i jednoduchou a efektní sukni na gumu!Stačí jen gumu natahovat,aby zůstala pružná.)


To samé provedeme i u nohavic.Náplety pak můžete ohrnovat,takže tepláčky vydrží dlouho,snad aspoň dvě velikosti.Náplet v pase můžete snížit,aby nebyl tak vysoký.Já ho nechala takto schválně,aby malému netáhlo na záda.Na léto bych náplet určitě snížila.
Náplet pak můžete začistit příštím  (viz foto) nebo zastřižením.






ze starého trika












A standartní střih,kdy je zadní část větší kvůli zadečku:
Obkreslete přední díl na líc látky,návrh zrcadlově otočte a znovu obkreslete,to samé zadní díly.Pak vystřihněte,máme 4 díly.Sešijeme lícem na líc přední a zadní díl tak jako na fotce.Máme dvě nohavice s nesešitým rozkrokem.
Jednu nohavici otočte na líc a vsuňte ji do druhé,okraje rozkroku leží na sobě připravené k sešití.Přišpendlete tak,abyy všechny čtyři švy v rozkroku na sobě seděly a přišijte.A máte kalhoty,jen přidejte náplety.